Monday, August 31, 2009

* Malu Sendiri *

DENTUMAN PERTAMA

Terdengar ibu dan adik berbicara perihal akhirat. Pada mulanya terasa tiada perasaan untuk turut serta dalam perbincangan. Hati sungguh tidak keruan. Berita yang baru diterima seketika tadi benar-benar mengocak air ketenangan dalam hati. Berkali-kali ia bermonolog, bagaimana caranya untuk bersabar pada dentuman pertama...?

Hati tidak berjaya untuk serta-merta sabar & redha dengan ketetapanNYA saat menerima dugaan. Mungkin kerana itu ujian masih tidak putus-putus tiba, kerana diri masih belum berjaya melalui proses tarbiyah robbaniyyah ini.

Kesal juga kerana masih belum berjaya untuk melihat setiap perkara yang berlaku itu adalah yang terbaik. Terlupa seketika pada hadith yang mengatakan bahawa bagi orang mukmin, setiap yang berlaku (gembira atau duka) semuanya adalah yang terbaik. Jika mengaku diri sebagai mukmin, maka berperlakuanlah seperti seorang mukmin.

Malu sendiri.

SEMUA TERBALAS

Tidak mampu mengelak dari menyertai perbualan ibu dan adik. Tanya adik, adakah dalil dari alQuaran & Sunnah yang menceritakan tentang peristiwa akhirat yang didengarnya dari kawannya. Saya tidak tahu.

Pertanyaan adik membuatkan saya teringat satu topik yang saya pelajari dalam subjek Manahij Mufassirin. Satu contoh yang diberi di bawah tajuk: Kaedah mentafsir alQuran menggunakan hadith.

Ayat Qurannya adalah seperti ini:

لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا

Surah An Nisaa': 123

Terjemahan: (Pahala dari Allah) itu bukanlah menurut angan-anganmu yang kosong dan tidak (pula) menurut angan-angan ahli Kitab. barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi pembalasan dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tidak (pula) penolong baginya selain dari Allah.

Melihatkan ayat ini, Abu Bakar RA berkata kepada Rasulullah Shollallahu 'Alaihi Wasallam: Adakah di antara kita yang tidak melakukan kesilapan dalam hayatnya? Jika begitu, setiap dari kita akan ke neraka? Apakah masih punya jalan keluar untuk selamat darinya sekiranya setiap kesilapan yang kita lakukan akan dibalas?

Jawab Rasulullah Shollallahu 'Alaihi Wasallam: Semoga Allah mengampunimu.. Wahai Abu Bakar, bukankah engkau ditimpa kesakitan? Bukankah engkau pernah diberi ujian? Bukankah engkau jua dirundung kesedihan, bukankah bencana adakala mendatangimu?

Jawab Abu Bakar RA: Ya. (Aku mengalami semua itu)

Kata Rasulullah Shollallahu 'Alaihi Wasallam lagi: Maka ketahuilah sesungguhnya itu adalah antara bentuk balasan dari Allah.

(HR Imam Ahmad, hadith no. 65, 1/68)

Fahamkah kalian dengan hadith tersebut? Sesungguhnya setiap musibah yang menimpa kita, setiap airmata yang mengalir kerana kesedihan, keperitan hidup yang melanda, segalanya sebagai balasan atas dosa kita. Segala ujian itu datang sebagai menghapus dosa kita dan dengan itu, sesudah menerima balasan di dunia, maka di Akhirat sana ia tidak akan ada lagi balasan buat dosa yang telah kita terima balasannya di dunia.

Kerana itu usahlah merungut andai menerima kesusahan. Usah berburuk sangka terhadap Allah. Sesungguhnya badai yang menimpa adalah penghapus dosa-dosa kita.

Sekali lagi, akhirnya malu sendiri. Rupanya sedang memberi nasihat kepada diri.

4 comments:

ikabash said...

salam sajida, hope ur doing fine. =) lame tak jengah.

padat berisi. thanks for the info.

aduh, rasa bersalah asyik merungut dan komplen. hmm

Sajida said...

Salam ika. hye. :))

kita ni walaupun rumah takdelah jauh sgt pun jarang bleh jumpa ek.

u'r welcome. thanks God for giving you such a good heart. :)

ikabash said...

sajeed, nak mintak izin gune post sajeed dalam post ika.. boleh ye? hehe

Sajida said...

boleh2. silakan. :)