Monday, June 20, 2011

* 4.24pm, 11 Jun 2011 *

Bismillah.

Alhamdulillah aku kini bergelar seorang ibu. Sudah seminggu lebih si kecil itu lahir namun terasa baru semalam ia berlaku.

Pagi 10 jun itu, aku ke hospital untuk extra appointment. Extra kerana sudah terlebih due date. Bila bertemu doktor, aku katakan padanya bahawa cuti suami hampir habis tapi baby ini masih tidak mahu keluar menjengah dunia. Lantas doktor menyuruh aku masuk ke wad pada jam 6petang, dan doktor akan memasukkan pil. Pil untuk mempercepatkan proses bersalin, barangkali.

Tiba sahaja di rumah, ada darah yang keluar, antara tanda baby mahu lahir. Tanpa menunggu jam 6petang, aku dan suami terus ke hospital semula. Aku dimasukkan ke bilik bersalin dan nurse memasang mesin di badanku, untuk memeriksa denyutan jantung baby dan juga untuk melihat kalau-kalau contraction sudah berlaku.

Kata nurse, contraction memang ada namun masih belum kuat, jadi aku diminta tinggal di wad dan waktu untuk memasukkan pil ditangguhkan ke pukul 11malam. Hatiku sudah mula berdebar. Andai diikutkan perasaan, mahu juga aku menangis. Entahlah kenapa, tapi tiap kali melihat muka suami yang menemani, aku jadi sebak... Aku takut seandainya dosa-dosaku pada suami akan menyebabkan aku sukar bersalin. Dan malam itu kami tidak banyak bercakap, tetapi lebih banyak membaca zikir-zikir untuk menenangkan hati dan juga untuk melegakan kesakitan. Aku minta suami mengampunkan segala dosaku padanya dan doakan agar segalanya mudah... Dan kepada Allah juga aku bermunajat agar mengampunkan dosa-dosaku, seandainya sakit bersalin itu akan menghapuskan segala 'kekotoran' diriku, aku redha.

Jam sudah menunjukkan 11 malam dan aku semakin takut... Tetapi nurse memberitahu bahawa ia ditangguhkan lagi ke pukul 7 pagi esok. Kerana contraction semakin banyak dan mungkin aku tidak perlu dimasukkan pil. Pastinya tidurku tidak lena. Bermula jam 4pagi, sakit perutku semakin kuat dan kerap. Akhirnya nurse mengatakan aku tidak perlu pil, tetapi doktor menasihatkan aku untuk banyakkan berjalan.

Dalam pukul 9pagi aku diminta pergi ke wad bersalin. Di situlah bermulanya proses melahirkan anak ini. Sakitnya yang kurasakan. Kata nurse, itu baru sedikit kerana rahimku masih belum terbuka luas. Aku banyak berbual dengan nurse di situ, suami hanya menemani di sisi sambil sekali-sekala membuka lembaran alquran. Nurse mencadangkan agar aku mengambil suntikan epidural, iaitu suntikan untuk menahan sakit. Kata nurse, aku kelihatan seperti tidak dapat bertahan dengan sakit yang ada. Suami bersetuju dan aku pun menandatangani surat tanda turut setuju.

Zuhur sudah menjengah dan kini rahimku sudah 6cm terbuka. Nurse mengajarku cara untuk push dan katanya cara aku push itu betul dan andai consistent begitu, boleh jadi dalam pukul 2petang aku sudah boleh bersalin. Namun entah mengapa bukaan seakan tidak mahu melebar. Setakat 6cm ++ dan tidak sampai 7cm. Hampir pukul 4petang, nurse menelefon doktor dan mengatakan najis bayi sudah keluar, maka diminta persetujuan doktor untuk menjalankan pembedahan secara caesar kepadaku.

Saat telinga ini mendengar perkataan caesar, aku benar-benar seperti hendak pitam. Bibirku terasa pucat. Tidak pernah sekali pun terlintas bahawa aku tidak dapat bersalin secara normal. Aku memandang suami sambil menahan tangisan. Apabila disebut caesar, yang hadir dalam benakku hanyalah kesakitan, anak setakat 3 orang, pantang perlu lama lantas rancanganku untuk mengajar anakku sedari umurnya baru lahir akan terbantut, dan pelbagai lagi perkara negatif yang lain. Aku cuba menenangkan hati dan menerima ketentuan Allah. Aku memujuk diri dengan mengatakan inilah yang terbaik. Yang penting saat ini, baby perlu dikeluarkan dengan segera sebelum dia memakan najisnya sendiri. Na'udzubillah.

Sebelum ke bilik pembedahan, suami menenangkanku dan mencium dahiku. Hampir meniik airmataku namun kutahankan jua. Aku harus kuat demi anak ini. Ya Allah, mudahkanlah urusanku dan selamatkanlah anakku....

Aku sedar sepanjang dibedah kerana bius cuma separuh badan. Dalam tempoh kurang 30 minit, kedengaran tangisan anakku. Ya Allah, syukurku padamu. Anakku selamat keluar dari perutku pada pukul 4.24petang. Tersentuh jiwaku mendengar tangisannya namun badanku lemah. Aku menggigil dengan agak teruk. Kesan ubat bius agaknya. Baby dibawa kepadaku dan aku menciumnya. Aku tidak dapat memeluknya dalam keadaan ku yang sedang dijahit. Baby terus dibawa ke nursery untuk dimandikan dan dipasangkan warmer kepadanya.

Segala puji bagi Allah yang menghadiahkan anak ini kepadaku dan suami.

Namun hatiku masih teringat akan kata-kata doktor ketika aku dibedah. Katanya tulang pelvis aku sempit, kerana itu baby tidak dapat keluar. Kerana itu, aku dinasihatkan agar jangan mencuba untuk bersalin secara normal untuk anak yang seterusnya kerana amat bahaya.

Aku agak sedih kerana mungkin aku tidak dapat melahirkan zuriat yang ramai sehingga 6, 7 orang... Namun kata suami, memandangkan aku tidak dapat bersalin normal, bukan kuantiti yang penting baginya, tetapi kualiti. Ya, meski kemungkinan besar jumlah anak kami tidak ramai, akan tetapi kami akan memberi didikan terbaik untuk mereka. Allah Maha Mengetahui. Mungkin kami tidak mampu menjaga anak yang ramai dan kerana rahmatNya, inilah yang ditetapkan. Dan banyak lagi hikmah yang terselindung yang setakat ini masih tidak diketahui.

Untuk anak yang seterusnya, berapa tahun lagikah perlu aku tunggu? 3 tahun? 5 tahun? Entahlah, biar luka jahitan ini sembuh dahulu dan segalanya aku serahkan pada Allah....



4 comments:

Trinisaurus said...

kak sajeed... mabruk alaiki ya ukhti :) semoga cepat baik and ok sume. thanks for sharing the exp. takut... tapi semoga ketabahan akak tertempias ke nining juga. btw akak dapat baby girl ke boy and siapa nama dye? :)

Sajida said...

thanks nining. :)

baby girl, nama dia Majdiyya. Moga dia menjadi se'mulia' namanya. amin.

izuqila said...

sajid...org xtau nk ckap ape bile bace post ni..
sebak pun ade..begitulah kasih seorg ibu...dn juga suami yg sntiasa disisi..
moga sajid cepat sembuh..ye..=))

Sajida said...

qila, ibu mengandung pasti lebih merasai bila baca entri ni. org menulis pun dgn airmata yg mengalir. hehe.. lagi2 bab suami.

thanks qila. moga urusan qila dimudahkan. amin.