Saturday, August 7, 2010

* Utusan dari Borneo *


Bismillah.

Ini pertama kali saya menulis setelah bergelar seorang isteri. Alhamdulillah. Juga pertama kali saya menulis ketika berada di kepulauan Borneo ini. Setiap hari hati merindu keluarga & sahabat2 di semenanjung, terutama sahabat UIA. InshaAllah kita pasti ketemu lagi.

Mungkin penulisan kali ini tidaklah terlalu ilmiah. Sekadar laporan tentang pemerhatian awal sebagai seorang isteri, juga sebagai seorang yg -bolehlah dikatakan- berada di perantauan. Hati agak terkilan kerana buku-buku kesayangan saya tidak dapat saya bawa bersama ke bumi kenyalang ini. Semuanya gara-gara jumlah berat yg terhad utk menaiki kapal terbang. Kerana itu juga saya tidak dapat menulis tentang input-input berguna. Almaklum, segala ilmu masih belum melekat di kepala, tetapi dalam catatan juga penulisan.

PENGAKHIRAN JUGA PERMULAAN

Most endings are beginnings as well. Itulah kata-kata yg saya temui dalam satu blog. Benar. Setiap pengakhiran itu boleh jadi (dan biasanya) adalah satu permulaan. Begitulah situasi yg saya alami kini. Pengakhiran zaman bujang saya merupakan satu permulaan ke alam perkahwinan. Pengakhiran degree saya merupakan permulaan pencarian ilmu di tahap yg lebih tinggi. (InshaAllah saya akan menyambung ke peringkat Master namun masih belum ada waktu yg sesuai.)

Kehidupan sekarang mengajar saya untuk banyak bersabar. Satu perkara yg saya sering terfikir dan telah menimbulkan bibit-bibit kesyukuran di hati,

"bagaimana agaknya kita akan mampu hadapi hidup ini dengan ketenangan dan kesabaran tatkala ujian melanda seandainya kita tiada pengetahuan tentang Islam?"

Ya, kerana Islam yg mengajar kita erti kehidupan, mendidik sebuah kesabaran, juga memberi penyelesaian kala kebuntuan. Lalu bagaimana orang yg tiada hubungan baik dengan Allah akan meneruskan hidupnya dengan berbekalkan sebuah keredhaan dalam hati khususnya ketika menghadapi tekanan demi tekanan?

Alhamdulillah Allah telah memilih kita sebagai manusia-manusia yg mempunyai fahaman tentang agama. Yang mampu memahami bahawa kehidupan ini benar-benar Allah jadikan sebagai tempat untuk menguji siapakah hambaNya yang paling baik amalannya. Dan syukur hanya kepada Allah yang telah memberi kita AlQuran juga asSunnah, yang mengajar kita untuk memandang hidup ini dengan persepsi Islami. Allah mengajar kita amalan-amalan yang mampu memberi ketenangan di sanubari.

WANITA HAMPIR DENGAN TUHANNYA

Saya terjumpa hadith ini di facebook kak Ili:

Nabi shallallahu 'alayhi wa sallam berkata : "Wanita itu aurat, jika dia keluar maka syaitan akan memandangnya, dan seorang wanita itu paling hampir dengan Tuhannya sekiranya dia berada tetap di dalam rumahnya." (Diriwayatkan oleh Ibn Hibban, Ibn Abi Syaibah, Ibn Khuzaimah dan al-Tabarani. Al-Haithami berkata : Perawi-perawinya dipercayai)

Pertama kali terbaca, saya berasa sungguh gembira, terutama ayat yg terakhir: seorang wanita itu paling hampir dengan Tuhannya sekiranya dia berada tetap di dalam rumahnya. Saya yang kini bergelar surirumah sepenuh masa, benar-benar merasakan apa yang disebut dalam hadith ini.

RATAPAN HATI NAN INDAH

Saya ingin mengakhiri penulisan kali ini dengan berkongsi satu doa yang indah:

Ya ALLAH, aku memohon:

* kata-kata yang benar semasa redha dan ketika marah
* kesederhanaan semasa senang atau susah
* nikmat yang tidak berkurangan
* zuriat yang sejuk dipandang mata dan tidak akan putus
* keredhaan selepas ditakdirkan sesuatu terjadi
* kehidupan yang baik selepas mati
* kelazatan melihat wajahMu
* kerinduan untuk bertemu denganMu tanpa kesusahan yg memudaratkan & fitnah yg menyesatkan
* hiasi kami dgn perhiasan iman
* jadikanlah kami orang yg memimpin kepada kebaikan dan yg mengikut kebenaran

Petikan doa dari hadith riwayat an nasa'i (3/54-55), Ahmad (4/364).

No comments: