Wednesday, September 9, 2009

* Senangnya! *

DARI MANA IA DATANG?

Bismillah.

Buat para pembaca sekalian, terutamanya students, pernah tak check co-curricular information kalian? Saya baru sahaja selesai. Sebelum ni tak pernah terasa untuk mengambil tahu sebab pada fikiran saya, pastilah bahagian tentang aktiviti ko-kurikulum saya kosong-sifar-zero. Almaklum, tidak aktif & tidak rajin berpersatuan.

Namun sebentar tadi saya -tanpa harapan yang menggunung- telah sengaja melihat bahagian tersebut dan alangkah terkejutnya saya kerana nyata ia bukan kosong! Meski tidaklah terlalu banyak, tetapi cukup untuk membuatkan saya tertanya-tanya:

"Bila pulak aku pernah join program ni..."

Bukanlah tiba-tiba ia wujud tanpa sebab, cuma tidak menyedari ada juga membuat sesuatu yang menyumbang kepada pertambahan 'kredit' pada profil diri.

Alhamdulillahilladzi bini'matihi tatimmus solihaat.

REKOD BAIK SEPANJANG KEHIDUPAN

Melihat perkara tadi, membuatkan saya terfikirkan satu perkara lain. Mungkinkah perkara yang sama akan berlaku ketika yaumul hisab (Hari Perhitungan) kelak?

Tatkala berdiri di mahkamah Allah, dan dibentangkan amalan, tiba-tiba kita melihat terlalu banyak amalan kebaikan yang telah dilakukan selama hidup di dunia namun kita tidak pernah menyangka bahawa perkara itu juga mempunyai nilai pada pandangan Allah.

Alangkah beruntungnya andai hal tersebut berlaku kepada kita. Moga sepanjang pengembaraan kita di dunia ini, banyak kebaikan yang telah kita lakukan sehingga ia menjadi faktor kepada kita untuk memperoleh rahmat Allah yang akhirnya membawa kita ke syurgaNya. Insha Allah.

ADA HARGANYA

Dalam seharian kita, mungkin kita sering tidak menyedari bahawa terlalu banyak perkara yang kita boleh lakukan -dan terlalu mudah untuk melakukannya- yang boleh memberi kita ganjaran yang banyak dari Allah, Pemilik Alam ini. Sebagai contoh:

* memudahkan kerja mak cik cleaner

* menguntumkan senyuman pada sahabat

* memadam contengan-contengan yang ada pada white board sebelum pensyarah masuk

* menumpangkan sahabat -yang lewat ke kelas dan sebagainya- menaiki kenderaan kita

* memberi tempat duduk kepada golongan yang kurang mampu

* memberi kucing makan

Dan sebagainya. Semua perkara tersebut, seandainya disertakan niat yang ikhlas, bukan kerana riya', pasti ada ganjarannya. Subhaanallah... Allah Maha Pemurah. Dia memberi kita peluang untuk memperoleh pahala yang sebanyak-banyaknya, namun adakah kita sudah merebut peluang itu? Mudah-mudahan sudah.

TANAM POKOK

Hati rasa seronok ketika membaca buku Life is an Open Secret: Ramadan Special karya Sis Zabrina A. Bakar. Kebolehannya mengaitkan setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian dengan keindahan menjadi hambaNya benar-benar menarik perhatian saya.

Antara ceritanya yang saya baca hari ini ialah tentang Best Time For Charity. Disebutkan satu hadith riwayat Imam Muslim tentang menanam pokok.

Rasulullah Shollallahu Alaihi Wasallam said:

"Whenever Muslims plant a tree, they will earn the reward of charity because of the food that comes from it; and likewise what is stolen from it, what the wild beasts eat out of it, what the birds eat out of it, and what people take from it is charity for them."


(HR Muslim)

Subhaanallah! Hanya dengan menanam pokok juga kita boleh mendapat kebaikan yang banyak dan ia juga dikira sebagai sedekah seandainya buahnya dimakan oleh haiwan atau manusia lain.

Jadi, berlumbalah membuat kebaikan. Bukankah tujuan kita dihidupkan di dunia ini semata-mata mencari bekal buat hidup di sana? Ayuh kita perbanyakkan bekalan taqwa kerana itulah sebaik-baik bekalan.

Seandainya diri telah banyak berbuat dosa, mohonlah keampunanNYA... Kerana kita tidak mahu di akhirat sana baru 'menyedari' bahawa kehidupan di dunia telah diisi dengan mencari bekalan ke Neraka. Na'udzubillah...



2 comments:

wanie sk said...

memberi mkn pd kucing,sajeed!^-^

Sajida said...

yes! hee...