Saturday, September 5, 2009

* Selamat Tinggal *

Meluangkan masa beberapa ketika untuk kembali menyelak helaian yang terkandung dalam buku Jangan Bersedih: Jadilah Wanita yang Paling Bahagia. Mudah-mudahan mata ini akan tertumpu pada untaian bicara yang mampu berpesan kepada hati, supaya meyakini bahawa hidup ini terlalu penuh dengan kebahagiaan seandainya itu yang kita mahu.

Memetik kata-kata dari pena Dr. 'Aidh al-Qarni:

Kesenangan anda berada dalam iman

Penyejuk hati anda berada dalam solat

Keselamatan kalbu anda berada dalam sifat redha

Keteduhan perasaan anda berada dalam sifat qana’ah

Ketenangan hati anda terletak pada dzikir.

Jua katanya:

"Sebelum engkau melihat duri dalam bunga, perhatikan dulu keindahannya. Sebelum engkau mengeluh teriknya sinar mentari, nikmatilah cahaya indahnya. Sebelum engkau menyesali gelapnya malam, ingatlah keteduhan dan ketenangannya. Jadi mengapa harus ada pandangan-pandangan penyesalan terhadap segala sesuatu? Kenapa kenikmatan harus berubah dan menyimpang dari jalurnya?"

Firman Allah, Tuhan kita:

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ

Surah Ibrahim: 28

Maksudnya:
Tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang telah menukar nikmat Allah dengan kekafiran dan menjatuhkan kaumnya ke lembah kebinasaan?

Ucapkanlah selamat tinggal kepada kesedihan, tinggalkan kegelisahan, hindarkan lorong-lorong kesengsaraan, dan jauhilah keputusasaan dan kegagalan.

Marilah kembali ke jalan keimanan dengan melampiaskan kerinduan kita kepada Allah dan merasa puas dengan Qadha' dan Qadar-Nya.



p.s.: Sesiapa yang ada buku yang saya sebutkan di atas dalam Bahasa Arab, beritahu saya ya! Sangat pasti bahawa ungkapan dalam bahasa Arab amat puitis dan jauh lebih indah dan menusuk sanubari. :)


4 comments:

sufygirl said...

slm,

kebetulan pulak, entri jie pun pasal buku ni..=)

tapi takdela yang dalam arab tu, huhu..

Sajida said...

:)

Mohd Masri bin Mohd Ramli said...

السلام عليكم

اضغت هنا

http://www.saaid.net/book/open.php?cat=98&book=2046

Mohd Masri bin Mohd Ramli said...

yang b indonesia, boleh download di intisonline.com