Wednesday, September 16, 2009

* Pelakon Malaysia Berniqab? *


JAUHILAH AKU WAHAI [ISI] TELEVISYEN

Semakin lama semakin hati terasa benci untuk menonton televisyen, terutama drama-drama [oleh pelakon MUSLIM] yang disiarkan, iklan-iklan yang menyelit, dan lain-lain fenomena yang tidak indah. Maka demi mengelakkan diri tidak henti-henti mengutuk dan mengeji apa yang terpampang di televisyen, sebaiknya saya menghindarkan mata ini dari melihat perkara yang menyakitkan hati itu.


Terlalu banyak propaganda juga agenda yang terlindung di sebalik rancangan yang dipaparkan. Tidak dinafikan saya juga sedikit sebanyak turut terpengaruh. Al maklum, sepanjang 22tahun [+ 9bulan] hidup di dunia ini, andai dihitung, entah berapa juta jam telah diluangkan semata-mata untuk menonton TV. Tidak keterlaluan seandainya saya katakan doktrin TV ada juga yang tersuntik pada jasad. Namun sedang mencuba untuk menghilangkan apa yang tidak sepatutnya mengalir dalam diri.


PELAKON MELAYU BERNIQAB


Suatu malam, ketika ibu menonton drama Melayu di televisyen, ada sesuatu yang menarik saya untuk tumpang sekaki: 2 perempuan melayu berniqab (purdah) seperti kebiasaan wanita Arab, malah lebih menutup. Tiada seinci bahagian pun dari wanita tersebut yang terbuka. Segalanya hitam. Mata dan dahi juga tidak kelihatan. Dalam hati timbul rasa pelik juga. Tak pernah-pernah pelakon Melayu berpakaian sedemikian.
(Ketika di luar rumah sahaja)

Tidak tahu rentetan cerita itu bagaimana, namun memang seperti yang dijangka. Watak sebegitu ditonjolkan semata-mata untuk memburukkan lagi imej orang yang berpegang kuat dengan agama Islam. (Ini pendapat saya). Berniqab tetapi keluar bertemu lelaki yang bukan mahram di tepi pantai. 2 perempuan bertemu 2 lelaki. Lupa pada pesanan yang ini barangkali:


Daripada Ibn ‘Abbas, katanya Rasulullah Shollallahu ‘Alaihi Wasallam berkata:


“Janganlah seseorang wanita itu keluar bermusafir kecuali bersama mahramnya, dan janganlah (mana-mana) lelaki (ajnabi) pergi bertemunya kecuali ada mahramnya bersama...”

(HR Bukhari 6/409 Bab Hajj Nisaa’)

Nota: Mahram adalah setiap lelaki [bukan wanita] yang haram dinikahi wanita tersebut seperti bapanya, adik beradik lelaki, datuk dll.


Hati saya ketika itu sudah berasa sangat marah, kemudian ditambah lagi dengan perkara yang menyakitkan hati--> wanita itu [tanpa rasa malu] berterus terang tentang perasaannya kepada lelaki tersebut.

Saya tidak risau jika yang menonton cerita itu ialah mereka yang ada kefahaman agama yang baik. Namun bagaimana sekiranya yang menjadi penonton itu ialah mereka yang sudah sedia membenci agama sendiri? Yang anti-muhajjabaat (yang berhijab)? Pasti mereka akan memperlekehkan orang yang [pada zahirnya] nampak berpegang kuat dengan Islam. Pasti juga orang yang tidak memahami agama mula memandang agama dari dimensi yang silap. Boleh jadi baginya perkara ini dibenarkan agama kerana yang bertudung litup sendiri yang membuatnya. Alangkah bahaya!


LA TUNAFFIRU

Seingat saya, banyak lagi cerita-cerita Melayu yang menonjolkan watak seorang yang wara’ tetapi ditakuti manusia sekelilingnya. Sebagai contoh, seorang imam yang sangat garang dengan ahli keluarganya yang tidak bertudung, dan memandang rendah serta menghina muda-mudi yang nampak seperti jahil agama.

Watak sebegini adakala seolah-olah ingin memberitahu penonton bahawa orang-orang yang ‘alim & wara’ itu adalah golongan yang kasar, merasakan diri hebat, menakutkan dan lain-lain karakter yang negatif.
Ketahuilah bahawa perbuatan sedemikian tidak sedikit pun diajar oleh Rasulullah Shollallahu ‘Alaihi Wasallam kepada penyambung mata-mata rantai perjuangan Baginda.

Jika diamati sirah nabi kita, kita akan temui bahawa Baginda Shollallahu ‘Alaihi Wasallam tidak berkasar dengan orang Kafir. Malah ramai yang memeluk Islam setelah melihat akhlak baik yang Baginda tunjukkan.
Hatta dengan orang Kafir, baginda menunjukkan sikap yang baik dan menyenangkan hati. Apalagi sesama Muslim? Bukan marah yang sepatutnya ada di hati bahkan rasa kasihan. Sebagaimana doa baginda Shollallahu ‘Alaihi Wasallam buat manusia-manusia yang menyakiti baginda:

اللهم اغفر لقومي فإنهم لا يعلمون

Maksudnya: Ya Allah, berilah keampunan buat kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui. (HR Bukhari 11/296, Bab Hadithul Ghar)

Rasa kasihan yang ada telah menyebabkan diri baginda untuk memohon pengampunan ke atas mereka. Bagaimana dengan kita? Tatkala terasa dakwah tidak mendapat sambutan, malah dihina, adakah kita telah mencontohi Baginda? Atau sumpah seranah yang kita lontarkan buat mereka?

BANTU MEREKA UNTUK TAHU


Hadith yang saya petik di atas membuatkan saya terfikir juga, apakah pengarah cerita itu termasuk golongan yang tidak tahu? Wallahua’lam.
Namun, jika benarlah sedemikian, ke atas orang yang tahulah untuk membantu mereka yang belum mengetahui. Pernah dalam satu ceramah menyebut bahawa kita [Muslim yang benar-benar Muslim] harus berusaha untuk menguasai media. Ya, media, kerana pengaruhnya terlalu besar! Bagaimana caranya? When there is a will, there is a way. :)

Seorang ‘lelaki di sebalik tabir TV’ pernah mengatakan bahawa mereka (di stesen-stesen TV) tidak langsung mempunyai skrip (untuk cerita, iklan dan sebagainya) yang berunsurkan Islam. Tiada yang mahu menyumbang, atau kerana tiada yang tahu sebenarnya peluang terbentang? Sekali lagi, wallahua’lam.


Mungkin kerana itu mereka [orang-orang TV] mencipta skrip sendiri yang kononnya Islamik dan kononnya untuk mengislahkan masyarakat, namun mereka tersilap menggunakan ‘alat’.

Buat yang punya kelebihan dalam menulis skrip, mengarang cerita dll. yang berunsurkan Islam yang sebenar-benarnya, cuba kongsikan bakat dan dalam masa yang sama, menghulurkan bantuan.

Sematkan dalam hati firman Allah yang ini:

وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان واتقوا الله
إن الله شديد العقاب

Maksudnya: dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. dan bertakwalah kamu kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya. (Al Maidah: 2)


Ayuh, buktikan bahawa umat Islam adalah manusia terhebat di alam ini. (^0^)v

5 comments:

wanie sk said...

yup...cerita senandung si dayang..at first cam tertarik gak tp bila diorg start dating kat pantai..then boleh plak si pompuan tu kata "sy suka kat awk",i was like what????,kureng tol

Sajida said...

Memang. Rasa sangat bengkak & bengkek..

Sajida said...

memetik komen dari seseorang di FB:

"ada yang sekadar pakai[niqab], yang hanya sekadar pakai untuk tutup wajah dan tidak membawa ketaatan kepada Allah, dan masih hidup dalam maksiat..."


*memang hati itu susah untuk dijaga & dididik, tapi bukan mustahil.

Anonymous said...

sayer sokong jugek..=)

Sajida said...

@safa: erk, sokong yg mana tu yerk???