Sunday, June 14, 2009

* Yang Bertudung Labuh *

Perempuan bertudung labuh ni sombong.

Itu antara keluhan yang agak beberapa kali juga saya dengar. Dan saya sedikit pun tidak terkejut dengan dakwaan itu, kerana bukti sentiasa ada di depan mata.

MERASA TERPILIH

Zaman dulu, semasa saya sertai beberapa sesi tadzkirah, ada suara-suara yang akan mengatakan lebih kurang begini, “Kita ini orang-orang yg terpilih, bukan semua orang tahu seperti apa yang kita tahu, kena bersyukur sebab kita dapat ilmu ini..”

Namun, ada yang satu yang dari dulu buat saya tertanya-tanya, mengapa bukan semua yang dipanggil untuk diberi tadzkirah itu? Sebab orang lain bukan terpilih? Atau kita yang sengaja memilih untuk tidak ‘menyampaikan’? Ada diskriminasi kah dalam menyampaikan ilmu agama terutamanya?

Jalan hidayah itu pelbagai rupa. Ada yang mendapat hidayah kerana

* kagum dengan penciptaan seekor semut
* setelah mengkaji keajaiban struktur yang ada pada tumbuhan
* merasakan pengasihnya Allah atas nikmat rukhsah solat
* mendengar alunan ayat al-Quran yang sedikit pun tidak difahami

Ajaib kan? Perkara-perkara di atas, kita sendiri sering lupa untuk memikirkan tentangnya, apalagi untuk dijadikan sumber ingatan pada Yang Esa. Benar-benar beruntung mereka yang mendapat pimpinan dariNya..

Mungkin adakala kita terlupa, bahawa hati-hati manusia ini Allah yang pegang. Dia yang mengeluarkan hati yang sekian lama berada dalam kegelapan kepada sebuah sinar. Sinar yang pasti memberi keselamatan di dunia & akhirat.

اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ

(al-baqarah: 257)

Allah pelindung orang-orang yang beriman; dia mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya.

Teringat pesan Rasulullah Shollallahu alaihi wasallam kepada saya dan kita semua supaya siapa yang menghadiri kuliah agama, maka khabarkanlah kepada yang tidak menghadiri, kerana boleh jadi org yang tidak menghadiri (tetapi mendengar dari yg hadir) akan lebih memahami daripada org yang hadir. Hadith di bawah ini cuma satu potongan, hadith yang selengkapnya lebih panjang.

فلعل بعض من يبلغه أن يكون أوعى له من بعض من سمعه

(Sahih Bukhari, Kitab alMaghazi, Bab Hujjatul Wada’)

Terjemahan: Boleh jadi siapa yang disampaikan itu lebih memahami daripada orang yang mendengar

Maka, kalau tetap mahu merasakan diri itu terpilih, rasakanlah bahawa diri terpilih untuk menyampaikan ilmu2 itu juga, bukan sekadar terpilih untuk menerima. :)


SURUHAN DAN LARANGAN SERENTAK

Kita biasa kan dengar orang kata,

“Ala, pakai tudung tapi ramai je yang asyik mengumpat. Aku tak pakai tudung ni tak mengumpat pun. Takde masa nak sibuk hal orang…”

Jadi, nak kena terus mengumpat ke berhenti pakai tudung???

Senang sahaja, dua-dua itu bukan yang sepatutnya menjadi pilihan kita. Suruhan dan larangan Allah perlu dilaksanakan serentak. Bukan pakai tudung je, tapi tak jaga hati jiran, tak berbuat ihsan pada ibubapa, etc etc etc.

Sebagai contoh, ada dalam hadith, Rasulullah Shollallahu Alaihi Wasallam pesan pada kita:

يسروا ولا تعسروا وبشروا ولا تنفروا

(Sahih Bukhari, Kitab al’Ilm, Bab Ma Kaana anNabiy)

Terjemahan: Mudahkanlah dan jangan susahkan, berilah berita gembira (tentang agama seperti tentang syurga, kasih sayang Allah) dan jangan membuat orang lari (dari agama).

Hikmah di sebalik suruhan dan larangan itu disebut serentak, adalah supaya ia diamalkan serentak. Bukan dengan memudahkan cuma sekali dan berkali-kali menyusahkan. Tetapi memudahkan pada setiap kali dan tidak sekali-kali menyusahkan. Hm, agak berbelit,, harap tetap difahami.

SEMUA ORANG PUNYA POTENSI

Kadangkala saya tak nafikan, ada perempuan bertudung labuh yang sering memberi pandangan yang agak tidak enak kepada perempuan-perempuan lain yang tidak bertudung. Jangan, Rasulullah Shollallahu Alaihi Wasallam tidak pernah begitu dalam berdakwah. Kasihani mereka, mungkin mereka itu kaum yang belum mengetahui. Berusaha dan berdoalah agar mereka juga akan turut melaksanakan perintah Allah yang satu itu suatu hari nanti. Insha Allah. Boleh jadi mereka lebih mulia dari kita, dan boleh jadi selama ini kita sekadar perasan diri beriman (na’udzubillah), segalanya Allah yang Maha Mengetahui.

Saya teringat apa yang Kak Fiza bagitau tentang pesan seorang pensyarah, lebih kurang begini rasanya:

“Pandanglah semua orang sebagai seorang yang punya potensi tinggi untuk membantu agama Islam.”

SEMUA ORANG, bukan khusus untuk yang Islam sahaja. Ya, semua orang punya bakat & kelebihan tersendiri. Ada yang miliki semangat yang tinggi, tetapi ia silap disalurkan. Seperti Mat Rempit, mereka punya semangat yang berkobar-kobar sewaktu merempit. Cuba bayangkan seandainya suatu hari nanti dia menerima hidayah, dan kali ini, dialah yang bersemangat memimpin manusia ‘merempit’ ke arah kebaikan. Begitu juga dengan mereka yang aktif dengan gejala vandalisme. Karya mereka adakala sangat cantik dan kreatif. Alangkah bagusnya sekiranya suatu hari nanti bakat yang kreatif itu digunakan untuk mengajak manusia menghampiri agama nan suci ini. Amin!

SEMUA ORANG, termasuk DIRI SENDIRI. :)


6 comments:

nur afzan`` said...

mintak izin link ke entry ini ye :p

Sajida said...

silakan. :) TQ

ikabash said...

hmm... thnx sajeed. gives me a lot to think abt. :)

Sajida said...

u r most welcome ika. :)

rkukaudya said...

salam.

ada byk yg sy setuju.

terima kaseh untuk perkongsian.

smoga slalu dlm perlindungan n rohmat ALLAH. ;=)

Sajida said...

salam rkukaudya..

terima kasih.:) kalau ada silap tegurlah ye.

kita sama2 dalam pendakian ke arah cintaNYA. Andai tersasar, minta pimpin kembali.. Dan andai punya lebih bekalan, mohon berkongsi dengan diri ini.. (",)