Tuesday, June 23, 2009

* Rinduku pada bumi itu *

Tadi masa saya ke blog ummu husna, mata saya tertarik pada satu sajak (atau mungkin lirik lagu) pada bahagian widget blog itu. Nostalgia Kisas 91/92. Saya meneliti setiap bait kalimahnya. Hati tiba-tiba diruntun kesayuan. Tak mampu untuk saya gambarkan.. Kerinduan pada bumi waqafan (KISAS) benar-benar menusuk. Meski perjalanan hidup saya di sana sentiasa bersulam duka dan lara, namun segalanya sebagai satu tarbiyah. Satu didikan rohani yang benar-benar membantu saya untuk menjadikannya bekal buat menempuh kehidupan kini dan seterusnya.

Syukurku yang tidak terhingga buat Tuhan sekalian alam, kerana Dia telah mencampakkan diri ini ke daerah sana. Meski sekadar 2 tahun tempohnya, aku kira ia anugerah yang terlalu bernilai. Satu safar yang sarat dengan hikmah.. Terima kasih juga kukirimkan buat guru-guruku yang sentiasa lebih bersemangat berbanding pelajar-pelajarnya. Aku kagum dengan ketabahan kalian.. Moga Allah memberi kalian ganjaran yang besar. Amin.



Seperti yang sentiasa saya katakan, saya benar-benar telah menemui mutiara yang tertanam jauh di perut bumi itu...

Benar, hati ini amat merindui bumi itu.. T_T


NOSTALGIA KISAS 91/92

Hari Ini Tiada Senda Dalam Bicara
Deru Air Mata Merupakan Segalanya
Sang Hati Bicara Sendiri
Bangunkan Ummah Bina Generasi

Di Bumi Yang Bertuah Ini
Diriku Mula Mengenali
Matlamat Hidup Sebagai ‘Abdi
Kepada Allah, Allahu Rabbi

Diriku Kini Sebebas Unggas
Terbang Riang Di Angkasa Raya
Menyanyi Merdu Irama Kalbu
Indahnya, Indahnya, Oh Indahnya

Wahai Generasi Dengarlah Pesanan Ini
Bumi Ini Bumi Bertuah
Suburnya Sesubur Tanaman di Lembah
Melahirkan Insan Berjiwa Tabah

Kutiplah Mutiara, Mutiara Indah
Untuk Bekalan Diri Berpindah
Sebelum Jejak Kaki Melangkah
Sebelum Penyesalan Membawa Padah

Sahabat Seperjuangan
Usah Digentar Musuh Di Hadapan
Pandanglah Di Depan Balasan Tuhan
Syurga Firdaus Menanti Kalian

Teruskan, Oh Teruskan
Perjuangan Menegak Kebenaran
Di Dalam Kebungkaman Akhir Zaman
Selagi Hayat Di Kandung Badan

Wahai Teman Seperjuangan
Dengarlah Harapanku Ini
Pohon Untukku Dalam Doamu
Diriku Pejuang Islam Yang Satu


Buat sahabat-sahabat yang pernah menjadi teman seperjalanan semasa di KISAS, moga tidak lupa pada harapan kita semasa pertama kali menjejakkan kaki ke sana. Seandainya tika itu masih belum terbit sebarang harapan, maka kenangkanlah azam kita sebaik meninggalkan perkarangan bumi itu. Dan sekiranya masih tiada juga azam yang terdetik kala itu, maka ingatlah impian ibubapa sewaktu mereka menghantar kita untuk sama-sama menggali mutiara-mutiara di sana. :)



6 comments:

aufa khalilah said...

rindu juga pada bumi itu..

banyak mutiara yg xsempat utk dikutip hu..

Moga sentiasa istiqamah pada jalanNya..:)

Sajida said...

takpe, yg penting tak lupa motto KISAS! hee... :))

Hauri said...

sangat rindu jugak..
ingat lg x 5 uniques in KISAS=)

Sajida said...

em.. ingat2 lupa.. teachers, friends, tarbiyyah, ukhuwwah, biah solehah. betol ke?! huhu

izuqila said...

sajid, xtau nk tulis ktmane..
ade mse, singgahla blog..

Sajida said...

hehe.. sokmo je singgah. :)