Wednesday, April 29, 2009

* First time, Second Day *

For the first time in my life, i did check my exam result on the day it was issued.. was forced by my big & little sis to immediately check it.. Huhu..

*****

Saya yakin di sana ada peringatan dan teguran dari Tuhan Yang Maha Mengawasi. Apakan tidak... Dua hari berturut-turut hati saya digerakkan untuk membaca helaian al-Quran yang sama. Surah Yunus ayat 11 dan sekitarnya. Pada hari yang pertama, saya tidak terniat pun untuk membaca ayat dari surah itu. Sekadar terus membaca helaian yang pertama sekali saya belek sebaik membuka al-Quran. Dan hari kedua, entah bagaimana hati saya tergerak untuk membaca surah Yunus bermula dari ayat pertama.

Hari kedua itu, ketika tiba pada ayat ke 11 (ayat pertama yang saya baca semalam), hati saya tersentak lantas bermonolog sendirian, “ayat-ayat ini sama dengan ayat yang aku baca semalam..!” Serta merta saya amati terjemahan ayat-ayat itu:


11. Dan kalau sekiranya Allah menyegerakan kejahatan bagi manusia seperti permintaan mereka untuk menyegerakan kebaikan, Pastilah diakhiri umur mereka. Maka kami biarkan orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan kami, bergelimangan di dalam kesesatan mereka.

12. Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada kami untuk (menghilangkan) bahaya yang Telah menimpanya. begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.

13. Dan Sesungguhnya kami Telah membinasakan umat-umat sebelum kamu, ketika mereka berbuat kezaliman, padahal rasul-rasul mereka Telah datang kepada mereka dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, tetapi mereka sekali-kali tidak hendak beriman. Demikianlah kami memberi pembalasan kepada orang-orang yang berbuat dosa.

Terasa sungguh ketika meneliti ayat-ayat ini.. Mohon diri ini sentiasa diberi peringatan...

No comments: