Friday, March 6, 2009

* stress hilang *


Masuk kelas Tafsir Mawdhu'i memang sangat seronok [walaupun tak berapa paham] sebab Ustadz Layeth sering kaitkan apa yang kami belajar dengan cerita-cerita yang saintifik. [Asalnya Ustadz dulu pelajar aliran Sains]. Nampak sangat banyaknya ilmu ustadz. Terlalu banyak buku-buku yang Ustadz pernah baca + cadangkan kami baca, tapi saya ni masa dalam kelas je terasa semangat nak intai buku yang ustadz bagitau.. Balik bilik semua hilang.

Hari tu Ustadz cerita tentang kesan bacaan ayat al-Quran kepada individu, tidak kiralah tinggi mana ilmu atau imannya. Satu kisah benar, diceritakan oleh seorang jurutera muslim, dalam satu majalah berbahasa arab [lupa tajuknya]. Jurutera ini bersama beberapa orang rakannya [non-muslims] sedang menggunakan satu mesin yang mampu mengukur tahap tekanan/ stress dalam minda seseorang. Jurutera muslim tadi cuba menggunakan mesin tersebut dan ternyata jarum meternya menunjukkan tahap tekanannya adalah pada aras tertinggi [betul2 stress], kemudian terdetik dalam hatinya utk membaca ayat al-Quran. Serta merta setelah membaca ayat al-Quran tersebut, jarum meter itu bergerak ke aras yang paling rendah [tenang].

Rakan-rakannya terkejut dengan perkara yg berlaku lantas bertanyakan apakah sebabnya. Dalam hati jurutera tersebut,

"Ini peluang terbaik aku untuk berdakwah.."

Seorang rakannya tadi diminta menggunakan mesin tersebut. Sebaik sahaja rakannya duduk di kerusi pada mesin itu, jurutera tadi membacakan ayat al-Quran dan seperti yg dijangka, jarum meter yang pada awalnya tinggi menurun ke aras yg menunjukkan tiada stress pada dirinya. Jurutera itu mula merancang utk membacakan syair arab, lantas rakannya yg berada di kerusi tersebut terkejut, katanya,

"Apa yang kamu bacakan ini? Sungguh berlainan dengan yg awal2 kamu baca tadi. Saya tidak mahu yang ini.Saya mahu yang tadi [ayat al-Quran].."

Maka jurutera itu kembali membacakan ayat al-Quran dan rakan tadi kembali merasakan ketenangan... Subhaanallah..

Saya tidak pasti samada rakannya itu memeluk Islam atau tidak [maybe tak dengar ustadz cakap], namun yang penting dapat kita mengambil pengajaran bahawa secara fitrah hati manusia itu sememangnya dicipta sangat mudah tersentuh apabila mendengar alunan bacaan ayat al-Quran.

Sekadar peringatan utk diri sendiri dan sesiapa sahaja yang mahu membuka hati menerima peringatan. Semoga kita juga cuba untuk benar2 memahami mesej dari Yang Maha Penyayang. Kadangkala apabila hati ini tidak tersentuh ketika mendengar bacaan al-Quran, entahlah apa yang hendak dikata.

Berbungkus dosakah hati ku ini...

7 comments:

Anonymous said...

alarrrr...anti xyah la link ana:P [sarcastic mode]

blog ana bukannya ilmiah+islami pun:P

S.K

Sajida said...

waalaikumussalam.
Em, kmph tu kem metodologi pengajian hadith ye? Saya ada pegi.

Sekarang di uia.

Sajida said...

ngadela wanie... ;)

Sajida said...

ooppss... atau kamu maksudkan kmph tu kolej matrikulasi pahang...??

nur afzan`` said...

rindu kat blog yang kaler pink T_T

Sajida said...

oo... saya ada dpt kmp tu tapi tak pegi.

em, dulu saya 511. :)

Sajida said...

afzan, blog akak tu ada lagila. hehe... pandai2la carik. hi2